Inleiding
Crisiscontrol kan organisaties ondersteunen bij het ontwikkelen van een business continuity strategy en de integrale planvorming crisisbeheersing. De integrale planvorming bestaat uit de volgende onderdelen welke met elkaar een integraal geheel vormen.
Het centrale thema in de planvorming richt zich op het Continuïteitsmanagement, d.w.z. het leidinggeven aan de voorbereiding en de uitvoering van maatregelen ter beperking van de gevolgen van een (dreigende) continuïteitsverstoring.
Door de beschreven acties en werkwijze in de desbetreffende deelplannen nauwgezet uit te voeren, wordt voorkomen dat onnodig moet worden geïmproviseerd in een tijd van grote druk en soms zelfs van paniek.
Zo kan worden bereikt dat de kritische processen binnen uw organisatie zo spoedig mogelijk weer kunnen functioneren in een normale werkomgeving en het hart van onze dienstverlening kan worden gecontinueerd.
De integrale planvorming crisisbeheersing bestaat uit de volgende onderdelen welke met elkaar een integraal geheel vormen:
- Deel 1: Beleidskader
- Deel 2: Business Continuïteitsplan
- Deel 3: Crisisplan
- Deel 4: Crisiscommunicatieplan
- Deel 5: BHV-plan
- Deel 6: Scenario`s
Het kaderplan
Het in deel 1: Beleidskader “Crisisbeheersing” geformuleerde beleid ten aanzien van continuïteitsmanagement en crisisbeheersing is van toepassing op alle (bedrijfs-) onderdelen van de organisatie. Dit plan beschrijft het beleid van een organisatie met betrekking tot de voorbereiding en de aanpak van calamiteiten en crisis met als doel om de bedrijf kritische processen op een acceptabel niveau voort te kunnen zetten om uiteindelijk het voortbestaan van de organisatie niet in gevaar te brengen.
Het business Continuïteitsplan
Deel 2: Business Continuïteitsplan omschrijft de kritische processen, het onderkennen van risico`s met betrekking tot de continuïteit van de bedrijfsvoering en de processen als geheel, alsmede de daarop afgestemde maatregelen. En de wijze waarop deze bij een crisis binnen de gestelde maximale uitvalduur en het maximaal toelaatbaar dataverlies kunnen worden hersteld met als doel om de bedrijf kritische processen te continueren.
Het crisisplan
Deel 3: Het crisisplan beschrijft hoe de organisatiestructuur, procedures, taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de crisisorganisatie zijn geborgd, met als doel een crisis op een adequate en efficiënte wijze te kunnen bestrijden en beheersen.
Het crisiscommunicatieplan
Deel 4: Het crisiscommunicatieplan beschrijft de organisatiestructuur, procedures, taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van het team communicatie met als doel om medewerking en vertrouwen te krijgen in de genomen maatregelen om uiteindelijk het vertrouwen te behouden in de organisatie.
Het BHV plan
Deel 5: Het BHV plan beschrijft de organisatiestructuur, procedures,, taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de BHV organisatie met als doel de taken van de BHV, zoals eerste hulp, brand, redding, ontruiming en schadebeperking zo adequaat en efficiënt mogelijk uit te voeren.
Scenario’s
Tot slot deel 6: Zijn er een aantal scenario’s beschreven, die als leidraad dienen indien de organisatie onverhoopt geconfronteerd wordt met een crisis, zoals uitval van panden, uitval van personeel, uitval van nutsvoorzieningen/ICT en financiële en/of reputatieschade met als doel om snel te kunnen reageren op voorspelbare calamiteiten of crises.